HTML

Hintaszék

Minden, ami foglalkoztat, és nem írok róla verset.

Friss topikok

Linkblog

2010.03.07. 14:07 Netelka

Háború, erőszak, "Asszony a fronton"

Drámai ez a könyv. Persze nem hatásvadász módon, hanem úgy, hogy bőgni kell tőle az embernek. Ezt írja Polcz Alaine:

"Az ablaktalan, fűtetlen szobában, meztelen alsótesttel fázhattam is. Nem tudom, még hány orosz ment át rajtam azután, azt se, hogy azelőtt mennyi. Mikor hajnalodott, otthagytak. Fölkeltem, nagyon nehezen tudtam mozogni. Fájt a fejem, az egész testem. Erősen véreztem. Nem azt éreztem, hogy megerőszakoltak, hanem azt, hogy testileg bántalmaztak. Ennek semmi köze nem volt az öleléshez, sem a szexushz. Semmihez se volt köze. Egyszerűen - most jövök rá, ahogy írom, hogy a szó pontos: erő-szak. Az volt." Hányszor mondjuk ki ezt a szót, vagy a médiában hány esetben látjuk, halljuk, de igazából a szó valódi értelmébe szerintem sose gondolunk bele. Talán mert a "hétköznapi" erőszak annyira mindennapossá vált?

Nos, ezt a könyvet nem lehet úgy olvasni, hogy ne szoruljon ökölbe az ember keze, hogy ne bőgje el magát rögtön. Borzalmas lehet minden háború. Ahol az egyik mindig kiszolgáltatott, a másik pedig használja, felhasználja a hatalmát, legyen az bármitől is való. Csak hálás lehet minden generáció, aki végig tudja élni az életét háború nélkül. Amikor olyan ember "naplóját" olvassuk, aki megélte, milyen jéggé fagyott, nyers disznóhúst enni, vagy éppen semmit nem enni napokig, vagy órákig kúszni a tűzvonalban, az azt gondolom, egészen másként érti azt a szót, hogy ÉLET. Ha pedig a gyengébb nem képviselője, az számomra végképp letaglózó. A fizikailag sokszor gyengébb nők lelkileg sok esetben százszor erősebbek, mint a férfiak. Bár én akár nőként, akár emberi mivoltomban próbálom elképzelni a háború borzalmait, tudom, hogy meg sem közelíthetik a valóságot. És szerintem a filmek sem, egy sem. Nem hiszem, hogy vászonra lehetne vinni. Most legalábbis nem hiszem.

Aztán ezt olvasom: "Amikor először elvittek - később tudtam meg - Mami sírva és kiabálva megtagadta és megátkozta az Istent. Attól a naptól kezdve nem volt többet vallásos." Valami ilyesmi miatt nem vagyok én se. Keresztény vagyok, de nem hiszek. A Jóistenben nem hiszek. Mert ha létezne, nem létezne ennyi nyomorúság, ártatlan emberek nem bűnhődnének el sem követett bűneikért. Én az emberben hiszek, az olyan emberekben és végtelen élniakarásukban, mint Polcz Alaine.

 

3 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://maganlira.blog.hu/api/trackback/id/tr891816090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Miestas · http://miestas.freeblog.hu 2010.03.16. 20:25:26

..hm , régen olvastam, a hangulata megmaradt, de talán egyszer újra kéne..csak azt nem tudom képes lennék-e ismét, két gyönyörű lány anyjaként... tetszett az írásod

Netelka 2010.03.17. 20:31:45

Ha felidézem, újra és újra a hatása alá kerülök - nagyon megrázott. Én még jó darabig biztos nem olvasom újra :) Köszönöm, hogy jöttél!!

nemzetikonyves · http://www.gyepu.hu 2012.10.16. 13:00:02

Nagyon jó ez a bejegyzés, a könyvhöz méltó! Mi is írtunk róla, jó lenne ha nagyon sok emberhez eljutna, főleg azokhoz akik szerint a kommunista háborús bűnök bagatell dolgok voltak más háborús bűnökhöz képest.

www.nemzetikonyvesblog.hu/polcz-alaine-asszony-a-fronton/
süti beállítások módosítása